Denis Caroti (chercheur associé, Centre Gilles Gaston Granger, Aix Marseille Université), Jais Adam-Troian (MC, Canadian University Dubai), Manon Theraud (psychologue Spécialisée en accompagnement du changement de comportement) et Virginie Bagneux (MC, LPCN, Université de Caen Normandie) ont publié un nouvel article dans la revue Contemporary Educational Psychology.
Caroti, D., Adam-Troian, J., Theraud, M., & Bagneux, V. (2025). Critical Thinking Education to Decrease Conspiracy and Paranormal Beliefs Among Secondary School Students: a Phase I Trial. Contemporary Educational Psychology, 83, 102413. https://doi.org/10.1016/j.cedpsych.2025.102413
Abstract
Unfounded beliefs (UB), specifically paranormal and conspiracy beliefs, are not in accordance with knowledge and evidence of contemporary science and lead to public health risks (e.g., vaccine hesitancy) and societal hazards (e.g., anti-democratic attitudes). Effective educational interventions for K-12 contexts remain scarce. This phase I randomized-controlled trial evaluated a critical thinking (CT) intervention among secondary school students in France (8th and 9th graders, n = 135). The intervention, consisting of an 8-hour standardized CT education intervention, delivered in eight weekly 1-hour sessions, aimed to improve rational judgment by targeting cognitive processes linked to UB (e.g., overreliance on intuition, ontological confusions). Compared to a control group, children receiving the intervention showed reduced conspiracy beliefs post-intervention (d = 0.56) and at follow-up (d = 0.53). Paranormal beliefs showed a smaller immediate reduction (d = 0.49) but returned to baseline after one month. This is the first randomized trial demonstrating a feasible, standardized CT intervention reducing both paranormal and conspiracy beliefs in secondary school students.
Il est consultable via ce lien : https://doi.org/10.1016/j.cedpsych.2025.102413. Celui-ci a été publié dans la revue Contemporary Educational Psychology (IF : 4.71) est une revue scientifique internationale à comité de lecture, publiée par Elsevier depuis 1976. Elle occupe une place de premier plan dans le domaine de la psychologie de l’éducation et publie des travaux empiriques et théoriques portant sur les processus d’apprentissage, d’enseignement et de motivation, à tous les âges et dans divers contextes éducatifs.
Virginie Bagneux est enseignante-chercheuse au LPCN, ses travaux en psychologie sociale expérimentale portent sur le traitement de l’information, la prise de décision et l’esprit critique. Elle est membre du Groupe de Travail n°8 du Conseil Scientifique de l’Education Nationale (CSEN) : Développer l’esprit critique. Son objectif est de promouvoir les outils de la méthode scientifique (e.g., zététique), afin de permettre aux individus de prendre des décisions et d’agir dans leur quotidien de façon éclairée, tout en développant leur auto-défense intellectuelle. Au LPCN, elle est impliquée dans le programme de recherche SCOPE.

